tisdag 5 april 2011

VILKA ÄR VÅRA GEMENSAMMA SAGOR HISTORIER MYTER?

Vår basgruppsträff hade vi på Konstmuseet. Anledningen tror jag var förvirring. Vi hade olika tolkningar av vad vi skulle göra denna träff.
Vi träffades innanför dörrarna och bestämde tillsammans VART vi skulle gå. Det blev Hasselblads fotoutställning COOPER & GOOFER "MY QUIET OF GOLD" Utställningen är gjord av två fotografer som rest till Kirgizistan och iscensatt folkets sagor och myter genom att personerna iklätt sig olika roller och "kostymer" och blivit fotograferade.
Vi ville anteckna lite tankar om vad vi såg MEN det är inte tillåtet att använda bläckpenna, upplyste den uppmärksamma vakten. Vi måste använda blyerts!!!...... - blyertspenna  fick man låna i receptionsburen....!Vad vi såg var alla foton skyddat inglasade. Varför bryr de sig om en sådan sak som bläckpenna? Vad trodde de vi skulle kunna göra? 
Tillbaka till fotona. Jag funderar nu på vad vi har för gemensamma berättelser i Sverige som vi fått av våra föräldrar och berättat vidare till våra barn. VILKA ÄR DOM? HAR VI GEMENSAMMA? HAR VI NÅGRA? Jag frågar och frågar, mina arbetskamrater och vänner barn ungdomar andra tänkande människor men tycker inte jag får svar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar