Kan konsten påverka samhället? Är konsten ett kritiskt instrument? frågade Marie Bondesson oss på sin föreläsning i februari.Den kan definitivt synliggöra mycket kolla här!
På en vit scen eller i ett skyltfönster,belysta befinner sig en manskropp en kvinnokropp och en hund. Mannen dominerar på höjden och står avslappnat som i en bar lutandes mot soffan och kvinnan. Under armen har han ett lodrätt vinklat långt gevär,inaktivt i denna stund.
Kvinnan sitter stillsamt stelt på den gröna soffan som verkar formad av växtlighet.Hon sitter med korslagda fötter och händerna avslappnat vilande på kjolen med en handflata uppåtvänd och en nedvänd. Hon dominerar ytan med sin enorma kjol. Den blir som en säng eller ett bo,finns det en hemlighet under?
De afrikanska tygerna (med ursprung från Indonesien tillverkade i Holland) i parets kläder visar på samhörighet/släktskap emellan dem. Kläderna signalerar tid och klass, fransk(europeisk)1700-tals adel.
Hunden är svartvit med ett gulsvart halsband och lutar sitt uppåtsträckta huvud med förväntansfull blick på mannen, beredd att lyda mannens order. Geväret och hunden blir tecken för ägande av mark och makt. Utan huvuden blir de avpersonifierade avknoppade som skyltdockor eller stubbar av fällda träd. Ändå känner vi igen makten och självsäkerheten.
Yinka Shonibar(f 1962) har sin bakgrund både i England och Nigeria och utforskar bla förhållandet mellan Afrika och Europa.
Thomas Gainsborough målade denna Mr anad Mrs Andrews 1748 när de tittar ut över sina ägor.
Ligger i sjuksängen och försöker göra om täcket till vacker kjol och fantiserar om att bli till ett barhäng. Yinkas bilder väcker förbjudna tankar. Hon har geväret under kjolen tror jag.
SvaraRadera