tisdag 8 februari 2011

JAG PRÖVAR PETRA BOREN PÅ ELEVENS VAL BILD ÅK 8+9

Jag projicerar Petra Borens NATT på en filmduk ca 1x1m i bildsalen. Jag parar ihop eleverna två och två ger dem papper o penna och ber dem tillsammans svara på samma fråga vi fick. Frågan vi i min basgrupp bestämde vi skulle ställa till våra barngrupper VAD SER DU? De kom igång hur lätt som helst. De såg liknande saker vi sett.
 En  gråtande flicka sover rider vilar på en panter puma lejonhona kattdjur i dimma storm blod gryning skymning öken dröm.Flickan har ingen mamma pantern tar hand om henne. Puman är arg o besviken,  för att flickan gav sig ut själv! Djuret hjälper flickan, pantern har räddat flickan. Pantern har ont brutit  framtassen den ser konstig ut. De är osäkra på vart de är på väg.De är på väg till ett säkrare ställe.Det finns kärlek tillit. De är döda de är spöken.
De fick läsa upp för varandra o mig vad de skrivit ner.
När vi hört allas intryck bad jag var och en skriva tre ord som de tyckte beskriver bilden. Då kom
öde drömlikt trött kärlek vänskap uthållighet mod styrka tillit sorg motvind smärta längtan värme. Dessa ord behöll jag.
De fick nu med hjälp av pastellkrita göra tre lager av tre olika färger och sedan rista med en spik ett djur och en människa.  Det är bilderna som syns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar