torsdag 14 oktober 2010

Vad är PORTRÄTT egentligen?

Vi gjorde väl som de flesta andra började med fika lokaltitt o tolkning av gruppövningarna.Vi diskuterade övningarna.Teckna upp o ner. Ska vi stå upp o ner? Ska det vi tecknar av vara upp o ner? Eller ska det vi tecknar tecknas upp o ner????? Olika roliga tolkningar utifrån olika hjärnor. 
Porträtt. Vad är det då? En bild av ett djur, en frukt, en byggnad?  Vi sätter igång!  Med klassisk musik i bakgrunden.Valfri färg, readymixedfärg(?) o torrpastell. Vi gör vad vi vill. Fyra byggnader varav en interiör. Ett ansikte.
Jag blir nervös i det fria, jag som alltid styr mot bestämda mål! De andra verkar befriat bekymmerslösa.
Ulrika gör en ljusbild från skuggan på ett stort papper.Catrin o Emma byggnader.Karin en interiör från en kyrka o jag målar två byggnader varav en ser arg ut o en förvånad.Vad är vårat syfte? Det blev en skön stund av individuell fokusering tillsammans.Utan krav, jag blir osäker.Har barnen det så här fritt? Ska barnen inte lära sig något?Ska barnen bara skapa fritt? Vill alla barn? Får de ingen hjälp/ handledning tex med färgblandning? Lär de sig av trial and error? Lär de sig av varandra? Man lär sig väl av att härma de som kan, tex prata o gå? Behöver man inte lära sig inom skapande verksamhet?Växer man bara in i kunnandet? Det här var jobbigt! För mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar